Mijn werkdag als gastouder

Mijn werkdag als gastouder

9 januari 2018 14 Door Jeanet

Wat is jou idee over het werk als gastouder? Alleen maar een beetje oppassen en wel een lekkere makkelijke relaxte baan? Of een baan waarin ook hard gewerkt wordt?

Ik werkte (van 1-3-2015 tot 1-4-2018) als gastouder in ons eigen huis. Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag kwamen er kinderen spelen bij mij, zodat hun ouders aan het werk kunnen. Maar mijn werkdag was meer dan alleen een beetje oppassen op de kinderen en was nadat de kinderen naar huis zijn nog niet klaar. In 2018 schreef ik deze blog over mijn werk als gastouder.
Dit werk deed ik met veel enthousiasme én plezier en daarom zal deze blog ook te lezen blijven, ondanks dat ik gestopt ben.

Geen een gastouder werkt hetzelfde.
Zoals elke mens verschillend is, is ook elke gastouder weer anders. Iedere gastouder werkt op zijn/haar eigen manier, de een besteed er meer tijd en inzet in dan een ander.
In deze blog vertel ik jullie hoe mijn werkdag als gastouder er uit ziet en wat ik doe met de kinderen op een dag.

Meer dan alleen maar een beetje oppassen. 
Ik merk dat het werk als gastouder regelmatig wordt bekeken als een beetje oppassen. Echter vind ik dat totaal anders. De gehele dag heb je de zorg en verantwoordelijkheid voor 1 tot maximaal 5 á 6 kinderen. Ik probeer de hele dag in te spelen op de behoeftes van de kinderen en probeer er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de kinderen plezier hebben, zichzelf kunnen zijn en spelend kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Met 200% inzet werk en zorg ik ik met veel passie, energie en aandacht voor de kinderen.

Geen dag is hetzelfde
Geen enkele dag is hetzelfde, andere kinderen, andere weersomstandigheden, andere behoeftes van de kinderen, andere leeftijden, elke dag is er wel wat anders dan gister of de morgen. Ik speel zoveel mogelijk in op de behoeftes van de kinderen en probeer er elke dag weer een leuke gezellige leerzame dag van te maken. Ik hoop dat je toch een beetje een beeld en idee kan krijgen van hoe een werkdag voor mij als gastouder er uit ziet.

Ons huis als mijn werkplek.
Ons huis is mijn werkplek, hierdoor heb ik geen reistijd om naar mijn werk te gaan. Maar ik moet er wel altijd voor zorgen dat ons huis netjes opgeruimd en schoon is. Onze woonkamer en tuin is zo ingericht dat de kinderen voldoende ruimte hebben om te kunnen spelen.

Hoe ziet mijn werkdag er uit.
Elke werkdag sta ik tussen 4.00 uur en 5.00 uur op, zodat ik even rustig wakker kan worden. In alle stilte een rondje kan doen met de hond, daarna even rustig kan douchen en nog even rustig achter de laptop kan zitten om de mail te checken, aan een blog te werken en even Facebook en Instagram te bekijken. Niemand die iets van me wil en echt even tijd voor mezelf.

De kinderen worden gebracht. 
Op maandag en woensdag komen de kinderen tussen 7.30 en 8.00 uur. Op donderdag en vrijdag komt het eerste kindje om 6.30 uur.
Dat alle kinderen tegelijk komen vind ik zelf wel erg fijn, want dan kunnen we tussen 8.30 en 9.00 uur naar buiten voor een wandeling. Soms moeten er eerst kinderen naar school worden gebracht voordat we aan de wandeling kunnen beginnen.

We maken een wandeling, halen boodschappen en/of gaan naar het park.
Vaak wandelen we naar de winkel voor fruit en brood. Maar als dat nog voldoende in huis is, maken we een wandeling richting het park. Even met z’n allen een frisse neus halen, vaak vallen de allerkleinsten in slaap in de wandelwagen, de oudere kinderen kunnen lekker even wandelen, wiebelen op de wiebeltegels, klimmen op de stoeprandjes, rennen over de stoep en stampen in de regenplassen. We bekijken, benoemen en luisteren naar diverse dingen die we tegenkomen zoals de trekker die langs rijd, de vogels die fluiten, bloemen in de tuin, de poes die langs loopt, de meneer die langs fietst. Leuk om te zien en te ervaren hoe en wat de kinderen zien, de allergewoonste dingen kunnen voor de kinderen erg bijzonder zijn.

Bij de supermarkt mogen alle kinderen die lopen een mandje en mag een kind een winkelkarretje. De winkel heeft maar een winkelkarretje en elke dag mag er weer iemand anders achter het winkelkarretje. Maar het komt natuurlijk ook wel eens voor dat er een ander kindje het karretje heeft waardoor ze allemaal een mandje krijgen. De kinderen vinden het erg leuk om op deze manier te helpen met de boodschappen te halen en helpen met veel plezier mee.
Bij de broodafdeling krijgen ze vaak een stukje brood en op vrijdag staat er vaak een schaaltje met droge worst bij de slagersafdeling. Op de terugweg naar huis smikkelen we vaak een mini krentenbolletje.

Fruit eten, liedjes zingen en/of boekjes lezen.
Als we weer terug bij mijn huis zijn gaan we aan tafel voor fruit. Alle kinderen krijgen diverse stukken fruit aangeboden, zo hebben ze altijd diverse fruitsoorten en vitamines wat ze binnen krijgen. Drinken doen we vaak water, maar ook wel eens thee. Nadat iedereen klaar is met eten, maken we de handjes even schoon met een doekje.
Daarna zingen we nog even gezamenlijk liedjes aan tafel of lezen we het gebarenboekje. Tijdens het liedjes zingen mag elk kindje een liedje kiezen en soms maken we gebruik van de liedjesmand. Vooral voor de allerkleinsten die nog niet kunnen praten is dit leuk, op deze manier kunnen ook hun namelijk een liedje kiezen. In de liedjesmand zitten namelijk diverse voorwerpen zoals een eendje, een koe, een trein. Bij elk voorwerp hoort een liedje en die zingen we dan.
Tijdens het gebarenboekje, oefenen we de diverse gebaren die in het boekje staan. Het boekje heb ik zelf gemaakt, d.m.v. de gebarenkaarten van Lotte en Max.

Vrij spelen, opruimen, luiers verschonen, samen spelen en boekjes lezen.
Na het fruit eten, krijgen de kinderen de mogelijkheid om zelf te spelen en te ontdekken. Ik vind vrij spel namelijk erg belangrijk, want door zelf te spelen leren de kinderen ook een heleboel. Ik ruim dan ondertussen de tafel op en verschoon alle kinderen. Maar help de kinderen ook als ze graag even ergens geholpen mee willen worden.
Als alle kinderen een schone luier om hebben, ga ik bij de kinderen zitten en komen de kinderen vaak al snel aan met een boekje. Samen lezen we dan gezellig een aantal boekjes. Boekjes lezen vind ik erg belangrijk voor de taalontwikkeling. We bekijken en benoemen wat we zien in het boek en gebruiken hier af en toe de gebaren bij.

Creatieve activiteit aan tafel of een spelletje.
Regelmatig doen we voor het eten nog even een activiteit aan tafel, vaak is dit kleuren of verven. Meestal op een wit papier en met verschillende keuze waarmee ze kunnen kleuren en verven. De kinderen kunnen dan zelf bedenken wat ze maken, waarmee ze het maken en hoe ze het maken. Af en toe maken we ook wel een voorbedacht knutselwerkje, maar lang niet altijd. Het proces en de ervaring is belangrijker dan het resultaat.
We doen ook wel eens een spelletje zoals domino of memory of een ander spelletje uit bijvoorbeeld de Coole Kids Box.
Als de kinderen lekker aan het spelen zijn en/of ik merk dat ze er geen behoefte aan hebben dan doen we het niet. Ook als een kind niet wil, hoeft hij/zij het ook niet te doen. De kinderen mogen zelf hierin kiezen.

Broodje eten en op bed.
We eten vaak rond 11.30 uur een broodje, tenzij we kinderen van school moeten halen. Dan eten we rond 12.15 uur. Op maandag en donderdag komt er meestal een meisje tussen de middag een broodje eten, maar ze komt en gaat zelf naar school. Een groot voordeel dat de school zo dichtbij is, waardoor de kinderen vanaf groep 3 zelfstandig bij mij kunnen komen en zelfstandig naar school kunnen gaan.

Na het broodje eten gaan de kinderen die tussen de middag nog slapen op bed. De andere kinderen die niet slapen, spelen zelfstandig of rusten op de bank door een boekje te lezen of te kijken naar een dvd van Lotte en Max. Ondertussen ruim ik de boel op, schrijf ik de overdrachtsschriftjes en verstuur ik de gemaakte foto’s van vanmorgen naar de ouders toe. Als er dan nog tijd over is en alle kinderen nog slapen ga ik vaak even bezig achter de laptop even mail en Facebook bekijken. Als de kinderen wakker worden, mogen ze even rustig wakker worden en doen waar ze zelf zin in hebben.

Tussendoortje
Rond 15.00 uur is iedereen weer wakker en eten en drinken we wat aan tafel. Als we kinderen moeten ophalen van school, halen we eerst de kinderen op en gaan we dan gezamenlijk aan tafel. De ene keer eten we een rijstwafel, de andere keer rozijntjes of een cracker en soms een koekje. De kinderen mogen dit zelf kiezen wat ze willen. Daarna ruim ik alles op en krijgen alle kinderen een schone luier, als dat nodig is. Want de meeste kinderen hebben ook al een schone luier gekregen nadat ze uit bed zijn gekomen.

Naar buiten of binnen even spelen.
Aan het eind van de middag spelen we even buiten in de tuin, spelen we op het schoolplein of maken we even een wandeling, maar dit hangt wel een beetje af van het weer en de kinderen. Op maandag en donderdag worden de eerste kinderen rond 16.00 uur gehaald, waardoor een wandeling te kort aan tijd is. En het wordt nu steeds sneller donker, meer kouder buiten waardoor we ook wel eens de middag binnen blijven. De kinderen vermaken zich in de tuin met het natte koudere weer toch minder goed, en we zijn snel een dik kwartier tot halfuur verder voordat alle kinderen hun jassen, broeken en laarzen aan hebben voor buiten. En de allerkleinsten kunnen met een skipak niet heel makkelijk bewegen in de tuin en vinden alleen toekijken in de wandelwagen niet altijd zo fijn. Waardoor ik toch ook wel eens beslis dat het handiger is om binnen te blijven en we binnen activiteiten doen. Hoe belangrijk ik buitenspelen ook vind, voor de kinderen moet het ook leuk en haalbaar zijn.
Als we binnen blijven doen we vaak de muziek even aan en gaan we dansen op de muziek of maken we een parcours waar we op moeten klimmen. Maar we doen ook wel een spelletje aan tafel, verven aan tafel, knutselen, kleien, kleuren, lezen boekjes, pakken speelgoed uit de Coole Kids box of spelen ieder op zijn of haar eigen manier.
Terwijl de kinderen vrij aan het spelen zijn, schrijf ik de schriftjes af, pak ik alvast wat tassen in en controleer ik nog even of er luiers moeten worden verschoond.

Worst of kaas eten.
Regelmatig eten we rond 16.30 uur nog een plakje worst of kaas. Grote favoriet bij de kinderen hier. Dit hangt wel vanaf welke kinderen er zijn en of de kinderen ook behoefte hebben aan nog wat eten.

Weer naar huis.
Tussen 16.00 uur en 17.30 uur, worden alle kinderen opgehaald. Maar dan is mijn werkdag zeker nog niet voorbij.

Opruimen en schoonmaken, voorbereidingen, bespreking of cursus.
Nadat alle kinderen op zijn gehaald, ruim ik het speelgoed weer op en ga ik met mijn gezin eten. Mijn lieve man kookt het eten, nadat alle kinderen zijn opgehaald. Na het eten is het nog even tijd voor onze eigen zoon om even te knuffelen, boekje te lezen en samen te spelen zonder andere kinderen en dan gaat ook hij op bed. Daarna even een wasje draaien en dan op de bank tv kijken, achter de laptop bezig, sporten of iets leuks doen met een vriendin. Maar ook regelmatig een cursus, informatieavond, collega avond of een gesprek met ouders voor evaluatie of kennismaking. En voorbereidingen voor activiteiten, verdieping in mijn manier van werken door artikelen te lezen, inspiratie opdoen van/bij andere gastouders. Mijn werk is nog niet klaar als de kinderen thuis zijn.
Voordat we op bed gaan stofzuigen en dweilen ik of mijn man nog en dan is het tijd voor te slapen.

Uitstapjes
Regelmatig gaan we er ook op uit.  Zo zijn we op donderdag naar het WIJ beweeguurtje van WIJ Bewegen geweest, hopelijk gaat eind deze maand weer een nieuwe groep van start.
Andere uitstapjes die we maken zijn het Ouder & Kind Café Grootegast, Ballorig Groningen, Monkey Town Groningen, Kinderboerderij stadspark of met de bakfiets op pad naar het kabouterbos, diertjes voeren of de bibliotheek.

Inmiddels ben ik gestopt met het werken als gastouder.