Taalontwikkeling stimuleren op een gemakkelijke manier.

Taalontwikkeling stimuleren op een gemakkelijke manier.

14 mei 2018 0 Door Jeanet

Ieder kind ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier en tempo, door te kijken, door te doen, door zelf te ervaren en door te luisteren. Dit is ook zo bij de taalontwikkeling. Kinderen worden gestimuleerd door de dingen die de kinderen zien, doen, ervaren en horen van anderen, maar ook vanuit zichzelf. 

Taalontwikkeling stimuleren
De taalontwikkeling stimuleren hoeft niet moeilijk en ingewikkeld te zijn.
Eerder schreef ik al over baby- en kindgebaren, die je kan gebruiken bij kinderen die nog niet praten. Maar als je geen zin hebt om deze gebaren aan te leren, zijn er toch nog andere manieren waarop je op een gemakkelijke manier de taalontwikkeling kan stimuleren.
Tijdens de dingen die je doet met je kind, tijdens een boekje lezen en tijdens liedjes zingen kan je al op een gemakkelijke manier de taalontwikkeling stimuleren. In deze blog ga ik verder in op deze 3 gemakkelijke manieren. Dit kan je thuis doen, maar ook als gastouder of medewerkster bij een kinderdagverblijf.

Tijdens de dingen die je doet met je kind.
Door de handelingen die je gaat doen en de dingen die je ziet te benoemen, is het voor je kind veel voorspelbaarder, vertrouwder, leuker en gezelliger.

Voor je kind is het beter te begrijpen en voorspelbaar als je verteld wat je gaat doen. Hierdoor kan het kind meegaan in de komende beweging doordat hij/zij weet wat er gaat gebeuren. Waardoor er minder verdriet bij het kind kan ontstaan.  Zoals bij een washandje over het gezicht tijdens het wassen, het neer leggen in de box, het verschonen of in de wandelwagen zetten.

Door te benoemen leert je kind welke woorden waarbij horen, zoals de box, broek, boekje, spelen, slapen, eten, drinken, wandelen etc.. Maar ook tijdens het wandelen is het leuk om te benoemen wat je ziet of wat je hoort. Hierdoor heb je echt contact met je kind tijdens het wandelen én leert je kind ook weer betekenis te geven aan bepaalde dingen. Daarnaast vind ik het ook veel gezelliger om samen te kletsen en op deze manier echt samen te wandelen en écht contact te hebben.

Tijdens een boekje lezen.
Er zijn diverse boekjes te krijgen voor kinderen die kinderen kunnen lezen en bekijken. Tijdens het voorlezen vertel je het verhaaltje aan je kind. Hierdoor hoort je kind wat je verteld en wordt de woordenschat vergroot. Verder kan je samen met je kind(eren) kijken, aanwijzen én benoemen wat je ziet in het boek. Hierdoor ziet het kind ook daadwerkelijk wat je bedoeld bij het woord. Met zoekboeken kan je samen op zoek gaan naar diverse dingen wat je kan zien en zoeken in het boek. Vertel het niet altijd, maar vraag ook eens aan je kind wat hij/zij ziet.

Herhaling is voor de ouder misschien wat irritant, maar voor het kind juist goed. Door te herhalen herkennen de kinderen de dingen uit het boek, en door te herkennen blijf je oefenen en herhalen kennen de kinderen het vaak vanzelf.

Wist je dat je bij de bibliotheek voor kinderen gratis is? Hierdoor kan je samen met je kinderen diverse boeken lezen en bekijken.

Tijdens het zingen van liedjes.
Muziek (ritme, rijm, melodie en intonatie) vormt de basis van taal en stimuleert daarom ook zeker de taalontwikkeling. Maar zingen met kinderen zorgt niet alleen voor het stimuleren van de taalontwikkeling, het kan ook zorgen voor troost/geruststelling en vrolijkheid.  Daarnaast wordt door te zingen de basis gelegd voor muzikaliteit en een muzikaal gehoor en helpt het om het luister- en concentratievermogen te verhogen.  Door bewegingen te doen bij de liedjes, motiveert het ook de motorische ontwikkeling (bij klappen, stampen en dansen) en de sociale ontwikkeling (bij een kringdansje of spelletje).

Liedjes kunnen kinderen al vanaf een jonge leeftijd mee doen, eerst met de bewegingen en daarna met een of meerdere woorden en vervolgens volledig.

Door op vaste momenten een bepaald liedje te zingen, kan dit zorgen voor structuur aan de dag. Zoals bij bijvoorbeeld het wakker worden,  het slapen gaan, opruimen, aankleden en tanden poetsen.

Op de website van Overtuin staan ongeveer 500 kinderliedjes. Alle liedjes hebben afspeelbare muziek en bladmuziek! Naast tekst en muziek (de complete teksten, alle coupletten) zijn aan de liedjes ook beschrijvingen van bewegingen, klapspelletjes of dansjes toegevoegd.

Op digitale radio kan je ook luisteren naar diverse radiozenders met kinderliedjes.

Vast moment
Vergeet je vaak liedjes te zingen of een boekje te lezen ? Bedenk hier dan een vast moment voor. Zoals elke dag na het eten bijvoorbeeld tussen de middag liedjes en na het eten in de avond een boekje. Of voor het slapen gaan of tijdens het rijden in de auto, op de fiets of tijdens een wandeling.
Door vaste momenten hiervoor te plannen is het gemakkelijker dit te doen en zal het uiteindelijk routine en automatisme worden. Daarnaast zorgt een vast moment ook voor structuur van de kinderen.

De spraak- taalontwikkeling van kinderen.
Wil je meer weten over de over spraak- en taalontwikkeling van kinderen? Neem dan een kijkje op de website KindenTaal.nl van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie.