Basistraining van de Coole Kids Box.
Op zaterdag 19 mei 2018 was ik aanwezig bij de Basistraining van de Coole Kids Box.
Deze basistraining ging dit keer over ‘Beelddenken en concentratieproblemen bestaan niet’ en over diverse materialen uit de Coole Kids Box. Een leerzame middag die me diverse mooie inzichten heeft gegeven. Vorige week schreef ik al over de trainingen die je sinds kort kan volgen bij de Coole Kids Box, in deze blog geef ik je een aantal dingen mee die ik heb geleerd tijdens deze training.
De training werd gegeven op een prachtige locatie.
De training was op een prachtig locatie, namelijk Omni Mobilae in Heino. Voor mij zo’n 1.5 uur rijden, maar de training was het absoluut waard! En ach ik reed met een collega en de autorit is dan een stuk gezelliger dan alleen, we waren er zo.
De plek is prachtig. Een bos waar je kan spelen, een plek waar je heerlijk kan zitten, maar ook een prachtige plek voor een (trouw)feest. Ik was al helemaal enthousiast, door alleen de plek.
Kennismaken met andere gebruikers van de Coole Kids Box.
Erg leuk om kennis te maken met andere gebruikers van de Coole Kids Box, ervaringen met elkaar uit te wisselen (ook over ons werk) en te horen wat anderen van de Coole Kids Box vinden. In de facebookgroep van de Coole Kids Box is dit ook mogelijk, maar het is ook erg leuk om in het echt even persoonlijk contact met elkaar te hebben dan vanachter een schermpje.
Training.
De basistraining ging dit keer over ‘beelddenken en concentratieproblemen bestaat niet’.
Ik ga je niet alle informatie geven over deze training, daarvoor is het handiger dat je zelf de training gaat volgen. Tijdens de training heb je meer interactie en kan er in worden gegaan op jou ervaringen en/of vragen. Wel wil ik je 5 tips mee geven, die wellicht handig zijn om te weten.
Over beelddenkers had ik eigenlijk nog nooit zo nagedacht of bij stil gestaan. Maar dankzij de training heb ik er zeker meer over geleerd en ben ik me er bewuster van geworden.
Tips die ik je wil mee geven n.a.v. de basistraining:
– Beelddenkers maken een eigen beeld bij de informatie die wordt verteld, gebruik daarom bij je uitleg niet alleen tekst maar ook plaatjes of voorwerpen. Door plaatsjes en voorwerpen te gebruiken blijven de beelddenkers bij je uitleg, in plaats van dat ze afdwalen naar hun eigen plaatje. En door het zichtbaar te maken, begrijpen en snappen de beelddenkers het beter/sneller.
– Als je iets uitlegt aan een kind, doe dit dan niet 10x op dezelfde manier. Maar op een verschillende manieren, niet alleen mondeling maar ook met beeld. Beelddenkers gebruiken namelijk beelden om dingen te begrijpen. Hoe je het aanbied kan voor een kind namelijk een groot verschil maken.
– Beelddenkers herkennen vaak dingen wel, maar weten het niet. Na 10x weet het kind wellicht wel dat de auto in het boek rood is, doordat je dat meerdere keren hebt benoemd, maar weet het kind nog niet dat de kleur van de rode schommel ook rood is.
– Als je zegt ik ga een boot maken, ziet een beelddenker de boot al voor zich. Terwijl een ander eerst nadenkt wat hij/zij nodig heeft om een boot te maken. Beelddenkers zien namelijk eerst het geheel en maken dan stapjes terug om de stappen te nemen die nodig zijn voor het geheel.
– Laat kinderen ervaren door te laten voelen, bewegen en dan pas op te schrijven. Bij bijvoorbeeld het leren van letters. Laat kinderen eerst de letter ervaren, waardoor de letter geïntegreerd wordt in het lichaam en gemakkelijker onthouden wordt. Dit kan door o.a. de letter te maken met je lichaam, je handen, je neus, je tong of je tenen, maar ook door te voelen in zand, met scheerschuim, voelen aan de lettervormen. Voor elke letter en cijfer is een dier, zie voorbeelden op Pinterest, hierdoor maak je een beeld bij de letter of cijfer, waardoor het weer gemakkelijker onthouden kan worden.
Bovenstaande tips hoeven niet alleen handig te zijn voor beelddenkers, ook anderen kinderen kunnen op deze manier wellicht de uitleg makkelijker begrijpen.
Aan de slag met de materialen uit de Coole Kids Box.
We hebben diverse materialen uit de Coole Kids Box besproken. Bij elk materiaal hebben we diverse spelmogelijkheden besproken en besproken welke ontwikkelingsgebieden je hiermee stimuleert.
Zo hebben we de parachute, verschillende poppetjes, de Grimms regenboog, een meetlat en voetstappen besproken. Sommige materialen waren nog nieuw voor anderen. Maar er waren ook wel dingen bij, die niet gebruikt waren door een ander omdat ze niet wist wat ze er mee kon doen of het niet geschikt vond voor de leeftijd van de kinderen. Nu we ervaringen met elkaar uit hebben gewisseld, kunnen we meer dingen doen met de materialen uit de box. In de Coole Kids Box zit ook een map, waarbij je kan lezen wat je er mee kan doen. Zo is er altijd wel een idee wat je er mee kan doen.
Bij diverse materialen kan je kinderen leren wat op, onder, naast, boven is, de kleuren aanleren, tellen en gezamenlijk een activiteit doen. Een spel is niet om te winnen of te verliezen, maar om samen te leren en samen een activiteit te doen.
Meer informatie over de Coole Kids box kan je o.a. lezen in mijn blog die ik er eerder over schreef, maar je kan ook een kijkje nemen op de website van de Coole Kids Box.