Ouderschap: Naar de basisschool, wat vinden mijn zoon en ik ervan?

Ouderschap: Naar de basisschool, wat vinden mijn zoon en ik ervan?

16 december 2019 0 Door Jeanet

Donderdag 31 oktober mocht mijn kleine grote man voor het eerst naar de basisschool. Inmiddels zijn we al een dikke maand verder. In deze blog vertel ik je wat hij én ik van deze grote verandering vinden.

Peuterspeelzaal.
Voordat hij naar de basisschool ging heeft mijn zoon op de peuterspeelzaal gezeten. Erg blij ben ik dat we deze bewuste keuze hebben gemaakt. Op de peuterspeelzaal heeft hij namelijk al een voorbereiding gehad op het ritme van school. Zoals zitten in de kring, niet altijd bij mama zijn, niet altijd alleen maar spelen, werkjes maken, luisteren naar elkaar, wachten op elkaar en samen leren spelen. Mijn zoon had in het begin heel veel moeite met wennen bij de peuterspeelzaal, dit was bij de basisschool geen probleem. Wellicht komt het ook door de leeftijd, maar ik denk dat deze voorbereiding ook zeker invloed heeft gehad.

Informatieavonden en kijkochtend.
Begin dit jaar (28 januari én 4 februari) waren de informatieavonden op de basisscholen in de dorpen waar mijn zoon woont met zijn vader. Het zijn 2 dorpen vlak naast elkaar en de saamhorigheid van beide dorpen is groot, waardoor 2 dorpen eigenlijk een zijn. Hier is mijn zoon ook opgegroeid, gaat hij naar de peuterspeelzaal én naar de kinderopvang. Dat hij naar een van de basisscholen daar zou gaan was dan ook zeker al een bewuste keuze.
Na de informatieavonden was de keuze al snel duidelijk voor ons. We zijn daarom bij een school geweest met ons zoon bij de kijkochtend, zodat hij ook alvast wist naar welke school hij zou gaan. Vervolgens hebben we hem ingeschreven voor de basisschool, zodat school wist dat hij kwam én er een plekje voor hem vrij gehouden kon worden.
Elk dorp heeft zijn eigen basisschool, maar de leerlingen op de scholen komen vanuit beide dorpen. Het grootste verschil is dat de ene basisschool openbaar is en de ander christelijk. Verder kreeg ik bij de informatieavond het idee dat er bij de ene school meer aandacht is voor bewegend en spelenderwijs leren in alle groepen én minder vanuit de boeken leren en op de snappet werken. Of dat in de werkelijkheid ook zo is, is natuurlijk altijd een gok, gevoel en vraag wat de toekomst zal moeten blijken.

Intake en huisbezoek.
Een paar week voordat hij naar de basisschool zou gaan had ik eerst een intakegesprek met de intern begeleider. Vooraf werd me gevraagd om het intakeformulier in te vullen, deze werd besproken tijdens het intakegesprek. Eventuele bijzonderheden konden op deze manier gelijk besproken worden. Door het intakegesprek kon ik alvast wat dingen over mijn zoon vertellen, waar handig was om alert op te zijn. Zo konden ze alvast bedenken in welke klas (er zijn namelijk 2 klassen met groep 1/2) hij het beste zou passen. Het intakegesprek vond ik een fijn gesprek en voelde erg goed.

Na het intakegesprek werd er door de leerkracht contact met me opgenomen voor het plannen van een huisbezoek. Zo kon er alvast kennis worden gemaakt met de leerkracht in een veilige omgeving voor mijn zoon. Het huisbezoek hadden we vlak voor de herfstvakantie. Een leuk en fijn bezoekje. Mijn zoon kreeg een mooie kaart als welkomstgeschenk. Eerst vond mijn zoon het een beetje spannend, maar als snel wou hij van alles laten zien aan de juf. De juf vertelde me informatie over de school zoals het verloop van de dag, dat er gegymd wordt in gymbroek, hemd en blote voeten en we daarvoor dus even een gymbroek mee moesten geven, dat er geen tijd meer was voor een lampion maken op school en andere belangrijke dingen met betrekking tot de schooldagen. Verder maakten we een praatje over mijn zoon én de gezinssituatie. Vervolgens maakten we een afspraak wanneer hij kon komen wennen.

Wenochtend.
Op donderdag 31 oktober mocht mijn zoon voor het eerst komen wennen. Ik mocht er bij blijven. Erg leuk om zo te zien hoe het gaat in de klas, toch weer anders dan de kijkochtend. Er was een plekje voor mijn zoon in de kring, maar dat was nog wat te spannend voor hem. Gelukkig mocht hij van de juf ook naast mij zitten. In de kring benoemen ze de dagen van de week, worden de hulpjes van vandaag aangewezen, wordt er een kaars aangestoken, wordt er een bijbelsverhaal uit de lesmethode verteld en vervolgens mogen de kinderen kiezen wat ze gaan doen. De kring duurde volgens mijn zoontje wat te lang, wat ik wel begreep, waardoor stil zitten extra lastig was. Na de kring mocht hij zelf kiezen waar hij ging spelen. Het thema in de klas was voertuigen. In de speelhoek was een garage nagemaakt. Hier speelde hij in met een jongen wat hij al kende van het kinderdagverblijf. Daarna nog even in wat andere hoekjes gekeken en gespeeld. Ik was er bij, maar hij speelde heerlijk zelf. Fijn om te zien dat hij zich gelijk op zijn gemak voelde in de klas. Na het spelen was er tijd voor het fruit eten. Nu durfde hij wel in de kring te zitten. Netjes at hij in de kring zijn fruit op. Na het fruit eten was het wennen alweer voorbij, een teleurstelling voor me zoon want hij had nog wel langer willen blijven, want de leuke juf van gym was er én hij had nog buiten willen spelen.

Hele dagen naar school.
Op maandag 4 november mocht hij gelijk de hele dag naar school. Hij had er erg veel zin in. Met de juf hadden we wel de afspraak dat als hij het niet redde, ik werd gebeld. Maar hij deed het super en heeft het de hele dag volgehouden.

Inmiddels zijn we een paar week verder en gaat hij maandag, dinsdag én donderdag van 8.30 uur tot 14.30 uur naar school. Op woensdag is hij om 12.30 uur vrij en op vrijdag is hij de hele dag vrij.
Lange dagen naar school én dat is dan ook wel te merken. Hij is meer moe, eerder hoefde ik hem niet eerder dan 19.30 uur op bed te brengen én nu slaapt hij vaak al om 18.00 uur. We proberen dan ook op tijd te eten, zodat hij niet te moe is om te eten. En zodat we na het eten ook nog even rustig kunnen knuffelen, tanden poetsen en een boekje lezen. In bad gaan hebben we maar verplaatst naar de ochtend, aangezien meneer toch rond 5.00 uur wakker is. We hebben er daardoor in de ochtend genoeg tijd voor.

Op maandag en dinsdag is hij bij zijn vader of bij mijn ouders. Zo kan hij na schooltijd rustig even bijkomen in plaats van gelijk te “moeten” spelen met andere kinderen bij de buitenschoolse opvang. Bij mijn ouders thuis kan hij rustig even alleen spelen, is er ruimte om rust te nemen en niet de drukte van andere kinderen om hem heen.
Op woensdag en donderdag ben ik op dit moment nog thuis dus kan hij lekker thuis zijn. Woensdagmiddag doen we vaak ook even lekker rustig aan. Maar inmiddels is het spelen ook al in trek. Dus zal de komende tijd de woensdagmiddag de middag met vriendjes spelen worden. Wel vind ik het belangrijk om eerst thuis even rustig een broodje te eten en even rustig bij te kunnen komen, waardoor spelen vanaf 13.30/14.00 uur zal gebeuren.
Op donderdag is hij al een lange dag naar school geweest, waardoor ik spelen niet zo verstandig vind. Even rustig bijkomen van de drukke week.
Vrijdag doen we vaak lekker waar we zin in hebben, geen drukte, lekker spelen met speelgoed, boekjes lezen, knuffelen en genieten van het samenzijn.

Met plezier naar school.
Hij gaat bijna altijd met veel plezier naar school. Als hij niet heen wil, is dit vaak omdat hij liever thuis blijft bij mij. Het is nog even wennen dat we elkaar een stuk minder zien. De afgelopen tijd was ik veel vrij op donderdag en vrijdag. Op woensdagmiddag is het dan ook altijd énorm veel knuffelen, hij is dan in elk geval 2,5 dag bij zijn vader en mijn ouders geweest, waardoor hij mij niet heeft gezien. Tja dat is nou een van de nadelen van de scheiding. Ik neem dan ook echt even de tijd voor hem om te knuffelen, te kletsen en hem de aandacht te geven die hij graag wil.
Verder is het voor hem soms nog een beetje lastig dat zijn neef en nicht op de andere school zitten, waardoor hij soms zegt naar de andere school te willen. Tja dit blijft altijd een lastig dingetje want we hebben absoluut bewust gekozen voor de manier van lesgeven op de school waar hij nu zit en niet gekozen vanwege welke kinderen er op de scholen zitten. Maar gelukkig zitten op deze school ook al veel kinderen die hij kent van de kinderopvang en/of peuterspeelzaal.

Een kijkje nemen in de klas. 
Elke ochtend mogen alle ouders hun kinderen in de klas brengen, niet alleen bij de kleuters maar in de gehele school. Om 8.20 uur gaan de deuren over én om 8.30 uur klapt juf in de handen én moeten de ouders weer de klas uit. Hierdoor kan ik op elke donderdag even een kijkje nemen in zijn klas. De andere dagen breng ik hem vanwege het co-ouderschap namelijk niet naar school.
Tijdens dit momentje kan ik even kijken wat hij doet, hoe de klas is ingericht, wat hij heeft gemaakt, welke kinderen in zijn klas zitten en waar hij het thuis over heeft en soms samen nog even een spelletje doen of boekje lezen. Een fijn momentje en erg fijn om op deze manier wat mee te kunnen krijgen van wat er in de klas gebeurd.

Zijn klas.
In zijn klas zitten er 21 leerlingen, daarvan zijn er 5 kinderen van groep 2. De basisschool heeft bewust gekozen voor de combinatie 1/2, zodat kinderen van elkaar kunnen leren. Een leuke combinatie, een leuke klas met vooral veel jongens. Erg leuk en fijn voor mijn zoon is dat er in zijn klas diverse kinderen zitten die hij al kent van de peuterspeelzaal of van het kinderdagverblijf. Hierdoor had hij gelijk al wat vriendjes, maar inmiddels heeft hij ook vriendschappen gesloten met kinderen die hij nog niet kende. Erg leuk om dit zo te zien groeien en ontstaan.

10 minutengesprek.
Inmiddels is het eerste 10 minutengesprek ook al geweest. Super leuk om te horen hoe goed meneer het doet in de klas en wat de juffen opvallen aan hem. Hij weet het ritme van school, kijkt op de dagkaartjes wat wanneer komt en weet de betekenis van de kaartjes, moet zijn energie buiten écht wel even kwijt, doet de werkjes zoals ze horen en speelt gezellig met andere kinderen in de klas. Enorm trots op hem!

Eerste kinderfeestjes.
Al vrij snel had hij zijn eerste kinderfeestje. In zijn klas waren namelijk 3 kinderen vlak achter elkaar jarig, de ouders organiseerden samen een kinderfeestje. Alle kinderen, ook alle nieuwe kinderen mochten hier komen, superleuk! Het kinderfeestje was in de sportzaal, een heus gymfeestje wat superleuk georganiseerd was. Een van de andere ouders had bedacht om samen geld in te zamelen en daarvan grote cadeau’s voor de kinderen te kopen in plaats van 21 kleinere cadeautjes, onwijs goed idee. Ze overlegde met de jarige kinderen en hun ouders wat ze graag wouden hebben en kocht vervolgens de cadeaus. Op deze manier kregen de kinderen dus grotere cadeaus, die ze zelf graag wouden én waar ze wellicht meer aan hadden dan 21 kleinere cadeautjes.

Speelafspraakjes. 
Niet verwacht dat na 4 weken basisschool meneer al zijn eerste speelafspraakje zou hebben. De weken ervoor had hij het er al vaker over, maar ik dacht kan nog wel. Totdat ik op een woensdagmiddag op het plein sta en hij zegt dat hij met een van de kindjes wil spelen. Waarop ik zeg, regel het maar. Hij sprint het plein over naar het desbetreffende kind en vraagt of hij kan spelen. Helaas kan het niet tot groot verdriet bij mijn zoon. Alle andere kinderen waren al naar huis, waardoor er ook niet een ander kind gevraagd kan worden. De dag erna regelt hij na schooltijd gelijk een speelafspraakje die wel kan, eigenlijk mag het van mij niet op donderdag. Maar omdat ik het zo ontzettend stoer van hem vond dat hij het zelf regelde, mocht het voor die ene keer. En zo speelde hij 4 week nadat hij op school zit met een meid uit zijn klas. Ik drink even een kopje thee, zodat hij kan ontdooien en daarna ga ik weg. Hij heeft met veel plezier gespeeld en was teleurgesteld dat ik er na een dik uur alweer was. De week er op heeft hij met het andere kindje bij ons thuis gespeeld, onwijs leuk om te zien hoe ze samen spelen. De komende tijd zal wellicht woensdagmiddag, speelmiddag zijn.

School met de bijbel. 
Op zijn basisschool wordt er op diverse manieren gewerkt met en vanuit de bijbel. Mijn zoon is al regelmatig thuis gekomen met liedjes over/uit de bijbel en verhalen uit de bijbel. Ik ben zelf niet christelijk opgevoed én heb zeer weinig kennis van de bijbelverhalen. We hebben daarom maar wat kinderbijbels aangevraagd van de bieb, zodat we thuis samen er wat meer over kunnen leren. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen, maar op zich is het helemaal niet erg én vooral erg leerzaam om hiervan ook dingen mee te krijgen en te leren.

Wat vind ik er van?
Ik vond en vind het nog steeds wel een dingetje, een nieuwe fase/mijlpaal. Een nieuw ritme, meer verplichtingen, minder tijd samen, geen zoontje meer, maar nu toch echt een zoon. Maar hij was er ook écht enorm aan toe, meer uitdaging en meer met andere kindjes spelen van zijn eigen leeftijd.

Ik moet er nog best wel aan wennen, maar ben tegelijkertijd ook énorm trots. Mijn kleine jongen die nog sneller groot is geworden en sneller groeit dan hij al doet. Ik kocht vol trots zijn schoolspullen, een grotere fiets én een ander zadel i.p.v. stoeltje voorop mijn fiets. Ik zie hem veranderen en groeien in zijn ontwikkeling, prachtig en soms vol verbazing en verwondering bekijk ik wat hij al kan.

Onwennig is het zeker ook wel wat, ineens sta je daar op het grote schoolplein met diverse mensen die je grotendeels niet kent. Door de peuterspeelzaal ken ik al wel een aantal moeders, waardoor er ook regelmatig gesprekjes ontstaan maar ook met ouders die ik nog niet kende heb ik al wel wat gesproken.
Daarnaast is het soms best nog wel even wennen hoe het gaat om school, hoe het hoort en wat er moet gebeuren. Maar door te doen of vragen leer je, dus dat komt vast goed in de loop van de tijd.

Het lerarentekort is helaas op school erg te merken. Nu ik zelf moeder ben van een kind wat op de basisschool zit, merk ik hoe erg het is. Hoe streng de regels zijn m.b.t. invallers én hoe lastig het is om überhaupt een invaller te krijgen, waardoor er toch soms geen leerkracht is en kinderen vrij zijn. Nu pas merk ik ook erg én groot dit probleem is.

We hebben een appgroepje met alle moeders van de klas, waardoor het contact vinden met een moeder voor bijvoorbeeld een speelafspraakje al gemakkelijker gaat. Maar waar ook dingen in worden geregeld zoals het helpen van ouders bij het pepernoten bakken of dingen doorgeven zoals de juf die ziek was waardoor er geen les was.

De basisschool lijkt me nog steeds de juiste keuze. Leuke leerkrachten die elke ochtend écht even groeten bij binnenkomst en iedereen dus écht zien, leuke activiteiten die ze doen, bewuste keuzes die ze maken, leuke hoekjes in de klas ingericht, diverse mogelijkheden en vormen waarbij er geleerd kan worden.

Enorm trots ben ik op hoe mijn zoontje het doet op de basisschool.