Liedjes met bewegingen en/of gebaren.

Liedjes met bewegingen en/of gebaren.

29 augustus 2018 0 Door Jeanet

Liedjes zingen kan je al met een baby. De meeste baby’s vinden dit erg leuk en worden er vrolijk van. Naast dat het een gezellige activiteit is, is het ook goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Maar de liedjes zijn niet alleen leuk voor baby’s, ook dreumesen en peuters vinden deze liedjes vaak nog leuk.

In mijn blog over hoe je de taalontwikkeling kan stimuleren, schreef ik ook over het zingen van liedjes. In deze blog geef ik je een aantal liedjestips, waarbij je gebruik maakt van bewegingen en/of gebaren.

De bewegingen die je maakt kun je in de lucht maken, maar kan je ook op de rug of buik van je kindje doen. Wat het handigste is hangt er vanaf met hoeveel kinderen je aan het zingen bent. De meeste bewegingen kan je gemakkelijk aanpassen aan de manier waarop je het doet. De liedjes zijn beschreven met bewegingen op de rug/buik van je kindje, in de filmpjes kun je zien hoe je ze kan doen met de bewegingen van je handen aan bijvoorbeeld aan tafel.

Visje in het water
Visje, visje, in het water
(ga met je wijsvinger heen en weer over de buik of maak met je handen een vis),
Visje, visje, in de kom
(teken een rondje op de buik van je baby of in de lucht).
Visje, visje, kan niet praten
(beweeg je wijsvinger naar je duim tijdens het woordje praten of doe je handen op en neer ),
Visje, visje, draai je om!
(kietel je kindje of draai je handen om)

Visje visje in het water kan je ook alleen met gebaren zingen, zie hiervoor het onderstaand filmpje.

Met de vingertjes.
Met de vingertjes, met de vingertjes
(met de vingers tikken op de tafel),
Met de platte, platte, platte, platte handjes
(met de platte hand slaan op de tafel),
Met de vuistjes, met de vuistjes
(met de vuisten bonzen op de tafel),
Met de elle-, elle-, elle-, elleboogjes
(met de elleboog tikken op de tafel),
pff pff pff
(met je vingers in je wang lucht er uit drukken).

(in het filmpje is de versie nét wat anders en langer)

In de maneschijn.
In de maneschijn, In de maneschijn
(Cirkel met de handen op het woord ‘maneschijn’).
Klom ik op een trapje naar het …
(omhoog klimmen met de vingers)
raamkozijn
(vierkant maken met twee wijsvingers).
En je raadt het niet
(met je wijsvinger boven je hoofd omhoog en daarna nee met je vinger),
zo doet de vogel
(vliegen met je armen of handen),
en zo doet de vis
(slingerende vis bewegingen maken met je handen of vingers),
zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is
(boenen met de ene hand tegen de andere).
En dat is 1
(1 vinger omhoog),
en dat is 2
(1 vinger van de andere hand omhoog),
en dat is dikke, dikke, dikke tante Kee
(dikke buik maken met je armen voor je buik).
En dat is recht
(armen recht vooruit)
en dat is krom
(armen krom houden),
en zo draaien we het wieltje nog eens om
(met je armen om elkaar heen draaien),
Rom bom
(klappen in je handen).

Hansje Pansje Kevertje
Hansje Pansje Kevertje die klom eens op een hekje
(stap met je wijs- en middelvinger naar boven over de rug van je kind).
Neer viel de regen
(maak met al je vingers regen die neervalt op je kind),
die spoelde Hansje weg
(glij met beide platte handen vanaf het hoofd tot over de onderrug).
Op kwam de zon
(teken een cirkel op de rug van je kind),
die maakte Hansje droog
(leg je beide handen plat op de rug zodat die warm wordt).
Hansje Pansje Kevertje, die klom toen weer omhoog!
(stap met je wijs- en middelvinger snel naar boven over de rug van je kind en kriebelt even in de nek of aan de oren).

Ik zag twee beren broodjes smeren.
Ik zag twee beren (gebaar van de beer)
Broodjes smeren. (gebaar broodje en smeren)
Oh, het was een wonder (gebaar wonder)
Het was een wonder, boven wonder (gebaar wonder)
Dat die beren smeren konden (gebaar beren en smeren)
Hi hi hi, ha ha ha
Ik stond er bij en ik keek er naar (gebaar kijken).

In het filmpje kun je zien hoe je de gebaren moet uitbeelden.

Lotte en Max hebben ook een dvd waarop je kan kijken, luisteren en mee doen met de liedjes. Verder zijn er diverse boekjes en dvd’s te koop waarop kinderliedjes staan.